Partidul politic
PONA
Pentru Oameni, Natură și Animale

Misterul Proiectului de Lege privind protecția animalelor

03.10.2024

Pe 19.06.2023 la Secretariatul Parlamentului Republicii Moldova a fost înregistrat proiectul de lege nr.189 privind protecția animalelor. Potrivit notei de însoțire, autorii proiectului sunt deputații Parlamentului: Iulia Dascălu, Dan Perciun și Ina Coșeru.

📍https://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactenormative/tabid/61/LegislativId/6528/language/ro-RO/Default.aspx

Este acest proiect o vrăjeală electorală, o afacere a Doamnei Iulia Dascălu și sateliții ei sau este totuși o inițiativă legislativă a unui grup de deputați, reprezentanți aleși ai poporului?

Pentru ca publicul larg să poată găsi răspuns la aceste întrebări, mai jos voi trece în revistă câteva circumstanțe de fapt și de drept ce țin de conceptul acestui proiect și procedurile legislative naționale.

1. Nu zic că ar fi o escrocherie de sentimente, pe un subiect sensibil pentru multă lume, de la alegeri până la alegeri. Dar cum se face, că înainte de alegerile locale din toamna anului 2023 precum și azi, înainte de cele prezidențiale, am fost și suntem copleșiți pe net cu titluri de știri gemene de felul: ”În premieră, în Moldova va apărea o lege cu privire la protecția animalelor”; ”Premieră pentru Republica Moldova! Animalele ar putea avea o lege doar a lor, care să le ofere protecție” și tot așa. Știri repetate fiindcă în fond, cum spune o vorbă pe la noi, carul tot acolo a rămas.

2. Refuz să cred că acest proiect ar fi o afacere de grup în frunte cu Doamna deputată Iulia Dascălu, protagonista știrilor. Și totuși. Cum se face că au fost și mai continuă să fie ignorate unele proceduri ce țin de transparența procesului legislativ. Să mă explic.

Procedura de elaborare și promovare a inițiativelor legislative ale deputaților în Parlament este reglementată de Regulamentul Parlamentului, adoptat prin Legea 797/1996 (Regulament în continuare), care cuprinde totalitatea regulilor pentru: pregătirea examinării, examinarea şi votarea unui proiect de lege în Parlament drept inițiativă a deputaților.

Procedurile ce țin de etapa de pregătire a unii proiect de lege, inițiativă a deputaților, sunt cuprinse în dispozițiile art. 47 alin.(5); art.48;art.49; art.49-1;art.art.52-54; art.art.56 58 și art.59 din Regulament.

📍 https://www.parlament.md/CadrulLegal/RegulamentulParlamentului/tabid/294/language/ro-RO/Default.aspx

Pentru a fi mai succint, voi scoate în relief doar câteva texte din Regulament, relevante etapei de pregătire a unui proiect de lege pentru examinare în ședințele plenare ale Parlamentului și, în general, pentru transparența procesului decizional și legislativ.

Potrivit dispozițiilor art. 47 alin.(5) din Regulament ”Propunerea legislativă reprezintă intenția de a se iniția elaborarea unui sau mai multor acte legislative, care vizează o anumită problemă sau un grup de probleme şi care au menirea de a reglementa anumite domenii ale raporturilor sociale. Asupra acceptării propunerii legislative, Parlamentul adoptă o hotărâre, prin care stabilește termenul de elaborare a proiectului de act legislativ, formează un grup pentru elaborarea proiectului propus sau dispune altor organe elaborarea proiectului în cauză, stabilește modul de asigurare a activității acestui grup. ”

La caz, în sensul normelor supra, publicul larg până azi nu cunoaște dacă proiectul a fost elaborat strict de cei trei deputați, autori ai inițiativei legislative, sau a fost creat un grup de lucru. După caz, care condiții de lucru au fost stabilite pentru acest grup și care sunt termenele de referință pentru finalizarea proiectului.

În conformitate cu dispozițiile art.49-1 din Regulament ”Comisia permanentă sesizată în fond dispune plasarea, conform legii, pe web-site-ul Parlamentului a sintezei recomandărilor recepționate în cadrul consultării publice, în scopul asigurării transparenței în procesul decizional.”

În speță, pentru pregătirea proiectului, au fost desemnate 2 comisii: Comisia pentru agricultură și Comisia pentru mediu, climă și tranziție verde.

Pe data de 05 iulie 2023, alături de alți invitați am participat la consultări publice, pe marginea proiectului nr.189, organizate în incinta Parlamentului de către Doamna Iulia Dascălu, membră a Comisie de fond mediu, climă și tranziție verde.

Anunțul despre poate fi găsit pe acest link:

📍 https://new.parlament.md/ns-newsarticle-consult%C4%83ri-publice-asupra-proiectului-de-lege-privind-protec%C8%9Bia-animalelor.nspx

În cadrul ședinței cât și după, de către participanți și nu numai, în mod individual și în grup, în adresa Comisiei au fost expediate propuneri și sugestii pentru completarea, modificarea și îmbunătățirea proiectului.

Numai că, până astăzi, în contrasens cu dispozițiile art.49-1 alin.(4) din Regulament, atât comisia pentru agricultură cat și comisia pentru mediu nu au publicat sinteza recomandărilor. Adică un tabel în care autorii sau, după caz, grupul de lucru au obligația să treacă care recomandări au fost admise și motivele pentru care alte propuneri au fost respinse.

În schimb, la solicitările pentru a fi informați despre soarta propunerilor și a sintezei în fond, Doamna I. Dascălu a preferat să răspundă că ”între lecturi vom petrece consultări publice și vom avea suficient timp ca să modificăm unele articole, reieșind din obiecții, propuneri și recomandări.”

Din neștiință sau în mod deliberat, petiționarii sunt duși în eroare de autorul unui răspuns de acest fel. Or, potrivit Regulamentului, îmbunătățirea proiectului la etapa de pregătire și propunerile venite după votarea lui în prima lectură sunt lucruri distincte (se vedea aici și confrunta conținutul art.57 raportat la conținutul art.59-60 din Regulament).

Relevante și necesar de remarcat în acest context sunt următoarele. Cei care cunosc știu că potrivit uzanțelor, după examinare în plenul Parlamentului și votarealui în prima lectură, conceptul proiectului de lege nu mai poate fi modificat pentru lectura a doua.

Cu alte cuvinte, îndârjirea cu care comisiile de fond se încăpăținează să facă publică sinteza propunerilor și varianta îmbunătățită a proiectului după consultările din 05.07.2023, se pare că au o explicație.

Substanțială în proiect ca și parte din concept, este metoda de abordarea precum și modul de realizarea a Programului Național pentru reducerea populației canine, animalelor fără stăpân.

Din informația care dispunem, calea de sterilizare a animalelor, soluție conținută în varianta actuală a proiectului, urmează a fi înlocuită cu eutanasia și propus cu această schimbare de concept pentru votare în prima lectură.

Această ipoteză pornește și de la circumstanța faptului că în ieșirile sale publice pe acest proiect, Doamna Iulia Dascălu evită să comenteze în mod clar și fără echivocuri despre conceptul sterilizare vs eutanasie animale în cadrul acestui proeict.

O replică din opoziție ar fi că nu este nici un mister cu acest proiect de lege. Pur și simplu mai durează procesul de avizare pe la autorități și, în mod special, lipsește încă avizul Guvernului pe marginea acestui proiect.

Plauzibil dar numai parțial fiindcă, potrivit dispozițiilor art.53 alin.(1) din Regulament ”Comisiile permanente care au primit spre avizare proiecte de acte legislative şi propuneri legislative le supun dezbaterilor şi vor prezenta comisiei sesizate în fond avize asupra lor în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare” în condițiile dispozițiilor art.58 alin.(4) din același Regulament ”Guvernul prezintă Parlamentului avizul său asupra amendamentelor menționate la alin.(2) în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data recepționării adresării comisiei permanente sesizate în fond.”

A trecut mai bine de 1 an de zile de la înregistrarea proiectului nr.189 din 19.06.2023. Timp suficient pentru pregătirea proiectului și prezentarea lui în plenul Parlamentului pentru vot în prima lectură.

E limpede că lucrurile trenează iar această stare de fapt convine la mai multă lume care are acces la banul public alocat în acest sector. Mai puțină lege, mai puțină transparență în schimb mai multe scheme obscure de tocare a banilor publici.

Convine traficanților de medicamente pentru animale și nu în ultimul rând traficanților de droguri. Da, de droguri. Dar la acest subiect voi reveni mai pe larg la o conferință de presă încă în pregătire

3. Că unele lucruri din jurul proiectului de lege nr.189 au intrat poate și în zona speculațiilor, e tot din vina autorilor sau grupului de lucru pe acest proiect.

Prin urmare, pentru a spulbera toate ipotezele și speculațiile de orice natură, care circulă în comuniate pe acest subiect, iar autorii acestui proiect de lege sunt totuși un grup de deputați, ar fi bine ca din respect și în numele principiilor transparenței decizionale Doamna deputată Iulia Dascălu să facă publice următoarele informații:

  1. a fost sau nu format un grup de lucru pentru elaborarea proiectului de lege înregistrat la Secretariatul Parlamentului pe 19.06.2023 cu nr.189 în registru? După caz, care termen de elaborare a fost stabilit, care condiții de lucru au fost stabilite grupului (fără remunerare muncă sau cu și din care fonduri alocate) ?
  2. care este conținutul tabelului de sinteză a propunerilor de îmbunătățire înaintate la și după ședința de consultări publice din 05 iulie 2023 și cum poate fi accesat?
  3. când a fost expediată adresa comisiei de fond către Guvern pentru avizarea proiectului de lege nr.189 din 19.06.2023?
  4. care termen de referință a fost stabilit pentru finalizarea procedurilor de pregătire a proiectului nr.189 din 19.06. 2023 în vederea includerii lui pe ordinea de zi a plenului Parlamentului?

În vara anului 2023 la o conferință de presă noi, Partidul PONA, am salutat și am susținut fățiș acest proiect de lege. Iar azi, avem dreptul rezervat să cerem transparență și interacțiune din partea autorităților cu toți cei care au contribuit la îmbunătățirea proiectului de lege nr.189 din 19.06. 2023 privind protecția animalelor în Republica Moldova.

Ion Dron,
Președintele Partidului Politic
PONA.

Postări similare

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram