1. Înregistrarea legală a partidului politic PONA a avut de depășit obstacolul unei legislații făcute să blocheze accesul la mecanismele politice pentru cei care nu treceau prin filtrul cu mulți bani: 4000 de semnături din 18 raioane, minim 120 în fiecare raion.
2. O analiză atentă a legii privind partidele politice din Republica Moldova ne-a făcut să înțelegem că încercarea de organizare politică conform limitărilor impuse, este una ce contravine principiilor de bază ale libertății de exprimare și asociere politică. Nu eram primii care sesizam asta și, insiprați de decizia Curții Constituționale din România nr.75 din 26 februarie 2015, eram determinați să reușim altfel.
3. La 08 februarie 2018, o mână de oameni (7 membri fondatori) am depus la Minsterul Justiției dosarul privind înregistrarea partidului Pentru Oameni, Natură și Animale, prescurtat PONA.
4. Pe 5 aprilie 2018 Ministerul Justiției a respins cererea pe motiv că nu am prezenta lista celor 4000 membri din 18 raioane, minim 120 membri per raion, iar în viața grupului nostru a început o nouă etapă.
5. Pe aprilie 12 aprilie 2018 am contestat decizia Ministerului Justiției în judecătoria Chișinău (sediul Buiucani) iar pe 02 mai am solicitat acestei instanțe ridicarea excepției de neconstituționalitate în fața Curții Constituționale pe motiv că dispozițiile art.8 alin.1 lit.d) din Legea privind partidele politice contravin articolului 41 din Constituție și articolului 11 din Convenția Europeană pentru Drepturile Omului.
6. La Curtea Constituțională inițial dosarul PONA a fost numit pentru 2 mai 2018, iar în ajun transferat pentru 01 octombrie 2018 fără a ști motivele.
La 01 octombrie 2018, după audirea părților, Curtea Constituțională a dispus ca procesul pe cazul PONA să fie încetat fiindcă în camera de consiliu cei patru judecători au ajuns la paritate de voturi: doi judecători pentru admitere și doi pentru respingere a contestației. Adică, nu a fost găsită o majoritate de voturi pe marginea celor invocate de grupul PONA.
7. În aceste condiții, pe 29 ianuarie 2019, judecătoria Chișinău ( sediul Buiucani) a respins cererea de anulare a deciziei Ministerului Justiției, prin care a fost refuzată înregistrarea partidului PONA.
8. La 17 aprilie 2019, în Curtea de Apel Chișinău, au fost extinse circumstanțele de drept și solicitată, în repetat, judecarea excepției de neconstituționalitate la Curtea Constituțională pe motiv că dispozițiile art.8 alin.(1) lit.d) din Legea privind partidele politice contravin articolelor 4,7,23,28 și articolului 41 din Constituție precum și articolului 8 și articolului 11 din Convenția Europeană pentru Drepturile Omului.
9. La 25 februarie 2020 Curtea Constituțională pronunță Hotărârea nr.5 prin care este declarat neconstituțional textul: ”al căror număr nu poate fi mai mic de patru mii”; La momentul constituirii partidului, membrii acestuia trebuie să fie domiciliaţi în cel puţin jumătate din unităţile administrativ-teritoriale de nivelul al doilea din Republica Moldova, dar nu mai puţin de 120 de membri în fiecare din unităţile administrativ-teritoriale menţionate” din articolul 8 alineatul (1) litera d) din Legea nr. 294 din 21 decembrie 2007 privind partidele politice.
Pornind de la raționamentele de drept invocate, Curtea Constituțională a reținut că ” condiția criteriului numeric și al reprezentativității teritoriale, reglementată de prevederile articolului 8 alin.(1) lit. d) din Legea privind partidele politice, instituie un obstacol greu de depășit la înregistrarea unui partid politic. Acest fapt implică, în mod evident, un prag ridicat care limitează în mod excesiv beneficiul libertății de asociere în partide politice.”
10. La 24 iunie 2020, în temeiul Hotărârii Curții Constituționale numite mai sus, Curtea de Apel Chișinău admite cererea grupului PONA și obligă Ministerul Justiției, alături de Agenția Servicii Publice, să fie înregistrat partidul politic ”Pentru Oameni natură și Animale”. Decizie executorie de la data pronunțării.
11. La 04 august 2020, Agenția Servicii Publice trimite o adresă prin care comunică că nu poate executa decizia Curții de Apel Chișinău de înregistrare a partidului PONA pe motiv că la data reorganizării competențelor ( 20 aprilie 2018), Ministerul Justiției nu a transmis către această autoritate dosarul PONA, depus pe 08 februarie 2018 la acest minister.
La rândul său, Ministerul Justiției inițial ne comunică telefonic că dosarul PONA nu poate fi găsit în arhiva ministerului (mai e nevoie de așteptat ) iar pe 01 septembrie 2020 suntem informați (pe cale scrisă) că din 16 mai 2018 dosarul PONA a fost transmis Agenției Servicii Publice împreună cu alte dosare ale partidelor politice.
Din acest ping pong al autorităților am ieșit pe 15 septembrie 2020 dimineața, când prin telefon am fost invitați la Agenția Servicii Publice să ridicăm decizia de înregistrarea a partidului PONA.
12. La 11 septembrie 2020, partidul PONA a fost consemnat oficial în Registrul de stat al persoanelor juridice având drept fondatori 7 persoane și pe Ion Dron alături în calitate de președinte al partidului.
13. La 11 noiembrie 2020 Curtea Supremă de Justiție a respins ca drept inadmisibil recursul Agenției Servicii Publice astfel devenind irevocabilă decizia Curții de Apel Chișinău di 24 iunie 2020 privind înregistrarea partidului PONA în temeiul Hotărârii Curții Constituționale nr.5 din 25.02.2020.
14. În doi ani și șapte luni, grupul fondatori ai partidului PONA a câștigat recunoașterea corectă a dreptului de asociere politică în fața Curții Constituționale, însă această victorie a adus numai o îmbunătățire nesemnificativă la legea partidelor politice.
Dreptul de a alege și de a fi ales este în continuare viciat de caracatița politică. Cu alte cuvinte, o nouă provocare se află în fața noastră: modificarea legislației electorale astfel încât dreptul de a alege și de a fi ales să însemne încă o dată altceva decât simularea democrației.
15. Alegerile parlamentare și locale arată că sunt în jur de 60% care nu se duc la vot. Ei nu se duc la vot pentru că nu se regăsesc în sistemul ăsta așa-zis democratic. Nu vor să simuleze democrația o dată la patru ani.
Noi, partidul PONA, încercăm să le oferim o alternativă și nu una de a mai adăuga un nume pe listă, ci o alternativă de a participa, de a face ceva acum, care va avea efect în următorii zeci de ani.
Președintele partidului PONA
Ion Dron